Corona og OCD

Corona og OCD – sådan håndterer du tvangstanker omkring smitte

Vores nyhedsfeed overstrømmes af nyheder om corona og alvorlige beretninger om personer og lande, der lider under smitten. Det er naturligt, at vi går rundt og er mere bekymret i denne usikre tid. Men hvis man lider af OCD, kan denne tid være ekstra udfordrende og medføre en stærk angst for at blive smittet eller smitte andre.

Read more

Kan jeg blive mig selv igen efter angst?

Om japansk pottemageri og psykoterapi.

Vores psykolog Silje Westerheim har skrevet en artikel, der kan læses i Angstforeningens medlemsblad idag. Du kan finde artiklen online hos Angstforeningen. Du skal blot støtte Angstforeningens arbejde med 250 kr, for at få tilgang til artiklen – og samtidig støtter du deres flotte arbejde. Win-win :-)

 

 

Read more

Mental hygiejne ved isolation og karantæne

 

 

Mental hygiejne ved isolation og karantæne

 

Hverdagsliv i coronaens tid

 

Hverdagen har ændret sig for alle danskere på meget kort tid. Ingen har overblik over hvor mange danskere, som nu sidder i karantæne eller isolation. Men selv om du ikke er isoleret eller i karantæne i dag, er du sandsynligvis yderst isoleret, sammenlignet med hvordan din hverdag så ud for blot 2 uger siden. For de allerfleste går det helt fint. Eventuelle mentale udfordringer, som kan opstå under en begrænset karantæne- og isolationsperiode, er for størstedelen forbigående.

Read more

Guide til god bekymringshygiejne i Coronatiden

Guide til god bekymringshygiejne i Coronatiden

 

I en tid med pandemi spreder bekymringer og angst sig i samme tempo som virusset. Angst er en naturlig reaktion i en tid med verdensomspændende epidemi. Frygten rammer de fleste af os. Enten frygten for os selv, især hvis vi er i risikogruppen. Frygten for svage mennesker, som vi holder af. frygten for at vi selv vil være skyld i, at mennesker omkring os bliver smittet. Frygten for fremtidens usikkerhed. Frygt for økonomien og danmarks fremtid.

Read more

Internetbaseret kognitiv og metakognitiv terapi for angst, OCD og depression

FAQ: Ofte stillede spørgsmål

FAQ: Ofte stillede spørgsmål: Kognitiv Terapi København

 

Hvad gør man i første samtale?

Den første samtale er en indledende samtale, hvor du og din psykolog prøver at spore jer ind på, hvad du ønsker hjælp til, og hvordan dit problem kan afhjælpes. Vi kigger lidt tilbage i din historie og finder frem til specifikke situationer i din nuværende situation, hvor dine udfordringer kommer til udtryk. Vi begynder samtidig at danne os et billede af, hvor du gerne vil hen, og hvad der vedligeholder, at du fastholdes i et bestemt tanke- følelses og handlingsmønster. Hvis du har været i behandling tidligere, vil vi typisk også interessere os for, hvad du har været glad for ved dit tidligere behandlingsforløb, og hvad der har været svært og udfordrende. Dette vil vi gøre for at forsøge at tune os ind på, hvordan vi bedst kan møde dig og hjælpe dig. Du behøver ikke at forberede dig til denne samtale. Det er helt ok ikke at vide, hvad du gerne vil have ud af en samtale med os. Det er helt ok at ikke vide, hvad problemet er. Vi kan finde ud af dette sammen. Det er ingen præstationsøvelse at gå til psykolog, og mange af de spørgsmål vi stiller, er ment som ”reflektionsspørgsmål”, eller har til formål at øge din bevidsthed om de svære situationer.

Read more

Behandling af efterfødselsreaktion

 

Hvordan behandler vi efterfødselsreaktioner hos Kognitiv Terapi København?

 

Hvorfor er det så svært at blive mor (eller far)?

Det er helt naturligt, at følelseslivet er under pres, når familien udvides. Store ændringer i livet, positive som negative, kræver en omstillingsparathed hos os, som er stressende for de fleste. Oveni dette er følelserne hormonpåvirket, man er fysisk udmattet og søvndepriveret. En cocktail af disse ingredienser resulterer i en god blanding af nybagte forældre med ”tudeture” eller ”baby blues”.

 

Typiske symptomer på ”baby blues” er:

  • Følelsesmæssig ustabilitet og pludselige grædeturer
  • Irritabilitet og nærtagenhed
  • Nedstemthed
  • Angst, uro og rastløshed

Read more

Henvisning fra lægen – en lille guide til hvordan du kan finde frem til din psykolog.

Kognitiv eller metakognitiv psykolog med overenskomst med sygesikringen

Hver uge får vi henvendelser fra klienter, som har fået en henvisning fra læge til psykolog. De leder derfor efter en psykolog – gerne en kognitiv eller metakognitiv psykolog, som har overenskomst med sygesikringen og ydernummer. Det har vi desværre ikke her i praksissen, men vi vil rigtig gerne vejlede dig i junglen af psykologer.

Read more

Gode råd mod eksamensangst

Gode råd mod eksamensangst

 

Hjertebanken, svedige hænder og klappen der går ned – Det er eksamentid, og for mange studerende er dette forbundet med usikkerhed og nervøsitet. For nogen kan usikkerheden udvikle sig til en eksamensangst.

 

Det er helt naturligt at opleve en vis anspændthed i forbindelse med eksamen. Det er en situation, hvor man er bevidst om, at man skal præstere, og at man bliver bedømt for denne præstation. Mindre nervøsitet kan være en god ting, da den faktisk kan få en til at være på dupperne. Det skærper vores sanser og hjælper os til at være fokuseret og yde en ekstra indsats. Men når vi taler eksamensangst, stiger nervøsiteten til et niveau, hvor vi bliver så utilpasse, at det kan forringe præstationsevnen.

Read more

Dygtig kognitiv psykolog søges til privat praksis

Hej!

Er du vores nye kollega?

Vi søger en sød, dygtig og engageret psykolog til vores kognitive praksis i København K.

Du er: Autoriseret, trænet og uddannet i kognitive terapiformer (fx KAT, ACT, MCT, CFT, skematerapi, etc.), enten med voksne og/eller børn. Du er god til at strukturere din tid og har lyst og evner til at arbejde selvstændigt. Du ønsker at arbejde i privat praksis 2-4 eftermiddage/aftener om ugen og/eller i weekender og vil fungere som selvstændig psykolog med eget CVR nummer. Vores priser i klinikken ligger i den høje ende, og derfor søger vi i denne omgang efter psykologer, som matcher det øvrige kompetenceniveau i klinikken.

Read more