Psykologens råd om håndtering af tvivl

Når tvivlen kvæler visheden – gode råd til at håndtere tvivl.

 

 

Du har sikkert hørt det før. Vi hører det ofte ved psykologisk behandling af tvivsrelaterede problemstillinger:

 

”Hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl”

 

Men er det nu sådan?

Tvivl er en almindelig tilstand. Vi tvivler på det, vi ved. Vi tvivler på, hvad vi vil. Vi tvivler på, hvem vi er. Og ikke mindst tvivler vi på, hvad vi kan. Problemet med tvivl er også, at jo mere vi ved, jo mere tvivler vi. Så nej, vi køber ikke præmissen om, at ”hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl”. Tvært imod.

 

Ved store beslutninger er tvivl en naturlig del af processen.

 

  • Er det nu den rigtige uddannelse?
  • Er han den rigtige for mig?
  • Er jeg klar til at gå selvstændig?
  • Er jeg nu helt sikker på, at jeg er klar til at få børn?

 

For mig har alle disse tvivlstanker været en del af mine store livsvalg. Og var jeg gået med ideen om, ”hvis jeg er i tvivl, er jeg ikke i tvivl”, var jeg gået glip af de mange gode beslutninger ,jeg har truffet, med tvivlen på sidelinien.

 

Så hvordan kan man vide, om tvivlen har ”noget på sig”, og om man træffer de rigtige valg, når tvivlen banker på?

Psykologens gode råd ved tvivl:

  1. Vær opmærksom på hvor meget du griber fat i dine tvivlstanker og dvæler ved dem. Måske har du lagt mærke til, at når du bliver trigget af dine tvivlstanker, grubler du over beslutningen for at få vished. Men jo mere du grubler over tvivlen, jo mere vokser tvivlen?
  2. Afsæt tid til grublerierne: Du kan ikke undgå, at tvivlstankerne banker på, men du kan udskyde grublerierne til et tidspunkt, hvor du kan tage dig af dem. Uddeleger tvivlen til “din indre sekretær”. Har du lagt mærke til det selv? Når du lader tankerne og grublerierne ligge, kan svaret dukke op af sig selv. Der er en grund til, at det gode gamle råd om “at sove på en beslutning” stadig lever i bedste velgående.
  3. Vær opmærksom på hvor meget du snakker om din tvivl med andre. Ofte når vi er i tvivl, søger vi hjælp hos andre for at få nye perspektiver, få svar og vished. Er du plaget af beslutningsvægring, eller oplever du, at tvivlen er som en spændetrøje, kan de ”gode råd” fra omverdenen tage overhånd. Mange grubler sammen med andre, og disse grublerier kan øge tvivlen. Andre undgår at træffe beslutninger selv og håber derfor på, at tvivlsdialogen kan medføre, at andre træffer beslutningen for en. Undgåelse af beslutningstagning berøver dig muligheden for at opdage, at du sagtens kan træffe gode beslutninger på egen hånd (du ved det bare ikke endnu).
  4. Træf en beslutning. Enkelte gange er der ikke en enkelt god løsning. Mange gange er den rigtige beslutning, den beslutning som bliver taget. Så vil tiden vise, om beslutningen var den rigtige.
  5. Træn på de små beslutninger. Hvis tvivlen har gennemsyret alle valg i livet, kan selv tvivlen om hvilken film man skal se, eller hvad man skal spise til aftensmad give anledning til overdreven research. Afsæt en afgrænset tid til research af de mindre beslutninger og træf et valg, selv om tvivlen stadig er der. Øg derefter belastningen i valgene, lige som vægtskiverne øges, når musklen bliver stærkere. I takt med at troen på at du er en som kan træffe gode beslutninger styrkes, kan sværere beslutninger opleves nemmere.
  6. Vær kildekritisk: hvis du ved, at enkelte beslutninger eller enkelte situationer typisk giver anledning til bestemte tvivlstanker: vær opmærksom når disse tanker kommer og prøv at følge planen (punkt 1-6)
  7. Undgå faldgruben af at forsøge at eliminere al usikkerhed: Det er en umulig opgave. Prøv i stedet at tillade den (se punkt 8).
  8. Tillad usikkerhed: usikkerhed og tvivl er udskammet i 2022. Vi skal helst være skråsikre. Som art er vi dog foræret ”nådegaven af tvivl”. Se den som en gylden mulighed for at lade den eksistere uden at dvæle for meget ved den.

 

Hvis du stadig er i tvivl om hvordan du skal håndtere din tvivl, prøv punkt 1-8. Hvis det stadig driller, vil vi meget gerne hjælpe dig videre. Du kan læse mere om os her: https://kognitivterapikbh.dk/om-os/ og du kan kontakte os her: https://kognitivterapikbh.dk/kontakt/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply