Myter om søvnløshed som skræmmer søvnen væk

For mange med søvnproblemer bliver den største bekymring til katastrofetanker omkring deres søvnløshed.

Her følger en liste over automatiske, negative tanker knyttet til søvnløshed og en mulig håndtering af disse:

Ni Myter: Negative tanker knyttet til søvnløshed og udfordring af disse.

De fleste med søvnproblemer oplever gentagende negative automatiske tanker. Fælles for disse er, at de er unuancerede, cirkulære og kræver vores fulde opmærksomhed. Vi kan ikke vælge disse tanker fra, men vi kan vælge, hvordan vi forholder os til dem. Mange af disse tanker bliver fodret af nyhedsbilledet og Ekstrabladet. Bekymringer og frygt sælger aviser, ikke nuancerede billeder af virkeligheden.

Myte 1: Hvis jeg vågner og ikke er udhvilet, har jeg brug for mere søvn!

Nja! Det er svært at vurdere dette om morgenen. Søvnen kører i stadier om natten, og vi er i alle stadier flere gange. Din følelse af morgenfriskhed er afhængig af hvilket stadie, du er i, når du vågner. Den glædelige nyhed er, at du kan nå at friske op i løbet af kort tid. Det er ikke ualmindeligt at være lidt morgensur, men det kan heldigvis passere.

 

Myte 2: Hvis jeg ikke har sovet nok en nat, skal jeg indhente søvnen!

Nej! Ikke kompenser! Dette fører til den onde cirkel af dårlig søvn, da du blokerer for opbygning af søvnbehov og søvnpres. Sov hellere lidt for lidt, så bliver din søvn også mere effektiv. Denne strategi investerer i det, du er på udkig efter på den lange bane: stabilt god søvn!

 

Myte 3: Hvis jeg sover for lidt, er det vigtigt, at jeg bliver i sengen og hviler for at indhente det tabte.

Nej! Gør det modsatte. Vi kan ikke tvinge søvn igennem, og hvis du prøver på at gøre det, vil det blive meget sværere for dig at falde i søvn! At ligge i sengen og hvile vil typisk medføre frustration og bekymringer og lokke disse frem igen de påfølgende nætter.

 

Myte 4: Hvis jeg ikke sover, vil jeg miste kontrol over min evne til at sove.

Hvad er kontrol over søvn? De færreste kan falde i søvn på kommando. Har du prøvet i de perioder, hvor du sover godt, at gøre DM i indsovning og sove så hurtigt, du kan? Det er rigtig svært! Typisk vil dette konkurrence-mindset mindske sansynligheden for, at du vinder denne konkurrence. De fleste aktiviteter, kan vi blive rigtig gode til ved at give det vores fulde fokus. Ved at arbejde aktivt med det. Ikke søvnen. Spørg en god ven som er rigtig dygtig til at sove, om hvad han gør for at falde i søvn. Han gør nok ingen ting. Spørg en med søvnproblemer, og de vil nævne strategier i flæng. Men giver dette mere kontrol? Nja…

 

Myte 5: En enkelt dårlig nat ødelægger resten af ugens søvn

Ja, hvis du kompenserer, ellers vil det ikke ødelægge noget. Jeg lover det!

 

Myte 6: Jeg skal have mine 8 timers søvn for at kunne fungere

Dette er i bedste fald unuanceret. Vi er en del af naturen og som en del af naturen, kan vi ikke forvente 8 timers uafbrudt søvn. Dette er vi rustet til, og vi har god tolerance for ikke at sove 8 timer. De fleste jobs kan gennemføres på meget lidt søvn. På nær hvis du arbejder i din bil. Her vil du trolig fungere dårligere, hvis du har sovet alt for lidt.

 

 

Myte 7: Når søvntoget er kørt, er løbet kørt.. Der er få afgange, og jeg er nødt til at være med.

Det er intet biologisk belæg for denne påstand. Derimod er der belæg for at sige, at frustrationer og frygt holder søvntoget fra perronen. Stå derfor ud af sengen i stedet for at blive liggende og dvæle.

 

Myte 8: Ekstrabladstitlen (del 1): DU BLIVER SYG AF SØVNMANGEL!

Ja, du klarer dig ikke uden søvn, så til sidst vil du kollapse af søvnpres. Og inden det sker, vil du blive ked af det, irritabel, træt og ukoncentreret. Du kan dø af søvnmangel, men kun indirekte: gennem fx at du falder i søvn, mens du kører bil. Heldigvis er det rigtig dårlig dokumenteret, at søvnmangel korrelerer med fysiske sygdomme: der er hverken overbevisende tal for sammenhæng mellem søvnmangel og hjertesygdomme, søvnmangel og blodtryk eller søvnmangel og kræft. Har du derimod søvnapné er det en anden sag: her bliver du vækket i den dybe søvn, gentagne gange. Denne lidelse skal derfor udredes og behandles hos din læge.

 

Myte 9: Ekstrabladstitlen (del 2): DU BLIVER SINDSSYG AF SØVNMANGEL!

Heldigvis bliver vi ikke psykotiske af ikke at få sove, selv om denne myte stadig optræder i visse lærebøger. Der findes ikke dokumentation for påstanden. Du bliver ekstremt træt af søvnmangel, men du falder i søvn, før du bliver psykotisk.

 

HUSK DETTE: ikke vær bekymret for manglende søvn! Sund fornuft sælger ikke aviser, men avler god søvn! Vi er udviklet til at klare dårlig søvn, ellers ville vi få børn som sov natten igennem.

Kontakt os gerne for at høre mere.

 

Lidt yderligere søvninspiration kan findes her:  https://kognitivterapikbh.dk/behandling-af-sovnloshed/

Inspiration til yderligere bekymringshåndtering kan findes her: https://kognitivterapikbh.dk/sadan-tackler-du-bekymringer/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply