Kognitiv terapi mod skyld og skam

Hverdagsskam og hverdagsskyld med en knivspids dårlig samvittighed.

 

Forventningerne til hvad et menneske skal opnå og være, er eksploderet. Presset udefra kan ses i den skam og skyld, vi føler, når vi ikke lever op til normen, og kan udspille sig som en nagende følelse af dårlig samvittighed. Kender du det selv? Du scroller din instagram-feed igennem og bliver ramt af en nagende følelse. ”De gør det så godt” ”De har styr på det”.

Jeg skal fra idag:

  • Spise sundt, primært økologisk og hjemmelaget.
  • Aktivt deltage i alle børnenes skolearrangementer og kagekonkurrence.
  • Træne 3 gange om ugen.
  • Videreudvikle mig i mit arbejde.
  • Leve sundere.
  • Være en bedre venninde.
  • Være mere nærværende overfor børnene.
  • Skal huske at lægge telefonen fra mig!!

 

Vejen til en kronisk dårlig samvittighed kan føles kort. Den kollektive norm for hvad det almindelige menneske kan klare, har flyttet sig, og vi bliver konstant bombarderet med billeder af, hvad de andre kan klare. Stategien for selvforbedring er for de fleste at kæmpe for at opnå idealerne, og her bidrager vi også selv til den nye norm ved at lægge de polerede billeder af vores hverdag ud i de sociale medier eller melde os til lidt ekstra aktiviteter for at dulme følelsen af den dårlige samvittighed. Strategien kan virke momentant. Den dårlige samvittighed har lettet. Det føles godt. Det må derfor være den rigtige strategi—Eller?

 

 

 

”Jeg overlever hverdagen med det yderste af neglene”

Fælles for skammen og skyldfølelsen er, at man kommer til kort overfor et oplevet ideal. Skyld føler vi, når vi har en oplevelse af, at vi GØR noget galt. Skammen handler derimod om en oplevelse af, at man ER forkert. Det mest grundlæggende for os mennesker er følelsen af samhørighed med andre. Vi har brug for at være en del af fællesskabet. Men når fællesskabet er så forbandede perfekte, oplever mange af os skam og dårlig samvittighed. Er det virkelig sådan, at vi skal gå rundt og skamme os med dårlig samvittighed over at leve helt almindelige liv? Alternativt halte efter med udmattelse efter at have kørt i turbo for at fjerne følelserne og leve op til idealerne.

 

Man kan håndtere skammen og skylden ved at ændre idealet, forbedre sig selv eller forholde sig anderledes til begge.

 

At sænke idealerne er en undervurderet øvelse i at bekæmpe skammen og skylden. På den lange bane er det også en god strategi til at håndtere den nagende dårlige samvittighed:

 

  • Idealerne er drevet af sammenligning. Sammenligningen kan være en sund og almindelig del af at være en del af fællesskabet. Men med så meget andet er det kun godt i moderate mængder. Problemet er også, at vi sammenligner os med summen af det, de andre præsenterer. Er du opmærksom på, at du sammenligner dig med andre? Og er du opmærksom på, at du også kan lade være?
  • Det ideelle vs. det reelle: Summen af de 10 minutters scroll på instagram = et meget skævt billede af verden. Et fåtal afslører det hjørne i lejligheden, hvor der roder. Fortæller om de 10 minutter, hvor barnet blev skældt ud på vej ud af døren. Og den store Snickers som blev spist, inden chia-bowlen blev foreviget. Er du opmærksom på, at et mere realistisk syn på omverdenen kan hjælpe dig med at sænke idealerne?
  • Forhold dig til hvilket livsprojekt, du ønsker at være chef i: Mener du, at du ud fra dine værdier har grund til at skamme dig og have dårlig samvittighed? Den dårlige samvittighed og skam opleves automatisk og instinktivt, men hvorvidt vi efterlever det, er op til os selv, og det er dit ansvar som chef i dit liv: Hvad er visionen i dit liv? Her kan det hjælpe at være yderst bevidst om, hvad dine værdier er, og ikke mindst at forpligte dig til dem.

Kontakt os endelig hvis du vil høre mere. Du kan kontakte os her: https://kognitivterapikbh.dk/kontakt/

Og du kan læse mere om psykologerne i KTK her: https://kognitivterapikbh.dk/om-os/

 

De bedste hilsener fra Psykologerne i KTK: Maja, Synnøve, Karen og Silje

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply