Kognitiv terapi for behandling af panikangst del 4 af 6

Panikangsttanke nummer 3:

Panikangst er en forfærdelig tilstand. Den kommer som et lyn fra en klar himmel og skyller ind over den ramte som en tsunami. Angstbølgen kommer med forskellige varianter af følgende symptomer: hjertebanken, svimmelhed, kvalme, uvirkelighedsfornemmelse, uro, sved, kulde, varme, tunnelsyn, mundtørhed, ”gummiben” og angst. Disse symptomer ledsages af tolkninger af, hvad der er ved at ske med kroppen:

1: Jeg får et hjertetilfælde

2: Jeg bliver sindssyg

3: Jeg besvimer

4: Jeg mister kontrollen

5: Jeg får ikke nok luft

 

Disse tolkninger gør den ramte endnu mere angst. Alle ressourcer sættes i værk og forståeligt nok, bliver tilstanden ofte beskrevet som det værste, den ramte nogen sinde har oplevet. Den ramte oplever, at livet er truet. Et panikanfald ledsages derfor ofte af angsten for at få et nyt angstanfald.

 

I de følgende blogindlæg skal vi kigge nærmere på, hvad der sker i kroppen under et panikanfald og på fortolkningerne af de kropslige fornemmelser.

 

”JEG BESVIMER”

Hvis man tænker ”Jeg besvimer”, når man samtidig rammes af svimmelhed og følelsen af at være i en ”osteklokke”, kan man blive ret panisk. Tanken føles så virkelig, at man kan blive helt overbevist om, at det er virkeligt! Generelt vil følelser give tankerne en sandhedsværdi. Troen på at svimmelheden betyder, at man besvimer, vil sætte gang i vores naturlige alarmberedskab. Derfor kan det være hjælpsomt at vide noget om, hvad der sker i kroppen samt have lidt ”hjælpetanker” parat til at udfordre sandhedsværdien af tanken om.

 

 

Hvorfor oplever man svimmelhed under angst?

Angsten er et naturligt alarmberedskab – designet til at hjælpe dig, når din eksistens er i fare. Forestil dig, at du står i en reelt truende situation. Dit liv er i fare. Kroppen gør sig klar til at kæmpe eller flygte. Pulsen stiger, musklerne spænder op, vejrtrækningen ændres, hjertet banker hurtigere og adrenalinen pumper rundt i kroppen. Ulven er efter dig! Du er kampklar og besvimer. Det vil være rigtig skidt! Du vil blive spist.. Faktum er, at hjertet pumper mere blod, og blodtrykket stiger, hvilket bevirker, at vi IKKE BESVIMER. Man kan faktisk ikke besvime af angst – på nær ved blodfobi, nålefobi og lignende, hvor angsten for at forbløde,skal sikre os fra at dø af blodmangel.

 

Adrenalinens bivirkning bliver af mange med angst oplevet som svimmelhed. I tillæg frigives mængder af sukker i blodet, for at gøre os kampklare – det fører til en ændring i blod/hjernebarrieren, som også giver følelsen af uvirkelighedsfornemmelse eller svimmelhed.

 

Vi har brug for dette alarmberedskab. Det er ikke farligt! Men nøj hvor er det ubehageligt, når det kommer i en helt ufarlig situation!

 

Hvad skal du gøre, når du er bekymret for, om du er ved at besvime?

Gå til lægen. Jeg kan ikke udelukke, at det er noget galt, og det er en rigtig god ide, at få et fysisk tjek hos lægen, inden man går i gang med at behandle ens bekymringer som angst. Dette tjek kan hjælpe dig til at afklare, hvori problemet ligger. Er problemet, at svimmelheden er tegn på et somatisk problem? Eller er problemet, at du bekymrerdig om, at din svimmelhed er et tegn på, at du kan besvime og en overfokusering på dette? Når man kan udelukke teori 1 hos ens læge, skulle man kunne tro, at teori 2 ville løse sig selv. Dette sker ikke nødvendigvis. Angsten for at du kan besvime og følelse af fare, kan opstå alligevel, og det er her, hjælpetankerne kan være en støtte.

 

Hjælpetanker:

JEG BESVIMER

 

Find en pen og papir og noter dig svar på følgende spørgsmål:

  • Hvor overbevist er du om det?
  • Hvilke beviser har du for, at du er ved at besvime?
    • Et typisk svar på dette spørgsmål er, at det føles sådan!
    • Samt de fysiske symptomer som svimmelhed
  • Hvilke beviser har du for, at du ikke er ved at besvime?
    • Hvad siger din læge?
    • Hvor mange gange har du haft denne tanke? Hvor mange gange er du faldet om?
    • Hvad kan du lære af dette?
    • Findes der andre beviser for, at du ikke er ved at besvime?
    • Kan der være andre grunde til, at du oplever svimmelhed og fysiske symptomer, end at du er ved at besvime?

Hvor overbevist er du nu om, at du er ved at besvime?

 

Lav øvelsen på et tidspunkt, hvor du ikke har angst og brug dine hjælpetanker, når angsten opstår.

 

Hvordan kan hjælpetankerne hjælpe dig?

Selv om du lige nu bliver overbevist om, at du ikke kan besvime under angstanfaldet, kan du ikke undgå at komme i tvivl, når angsten melder sig. Du kan desværre ikke lære, at du ikke falder om, ved at tænke rationelt, når det føles så virkeligt i situationen. Det handler om at kunne bruge hjælpetankerne, når du kommer i situationer knyttet til angst, eller oplever de ubehagelige kropslige fornemmelser. Du skal holde fast i, at det ikke er farligt og opleve, at angsten passerer, selv om du bliver i situationen. Også selv om du fx ikke tager pulsen eller sikrer dig på anden måde.

 

At komme af med en panikangst er en kraftpræstation, da panikangsten kan opleves som et marathonløb, og angsten kan opleves så gennemgribende. Heldigvis er kognitiv terapi for panikangst særdeles effektivt og de fleste oplever bedring efter få samtaler. 80% er raske efter 12 samtaler. Ring til os, hvis du vil høre mere, eller hold fast indtil i næste uge, hvor del 5 af panikangst og panikangst-tanken: ”Jeg mister kontrollen”,bliver gennemgået.

Læs del en her:

 

 

Læs del to her:

 

Læs del tre her:

 

 

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply