FOMO – Angst for at gå glip af det gode liv

FOMO og angstbehandling

Har du prøvet at sidde med følelsen af, at andre lever et mere spændende liv end dig?  Det er helt normalt og ofte forstærket af opslag og billeder på de sociale medier. Men for nogen overskygger denne oplevelse alt og kan påvirke deres trivsel og tilfredshed.

FOMO, Fear Of Missing Out, er en problematik, hvor man har opfattelsen af, at alle andre deltager i en masse spændende ting, som man ikke selv er en del af. Det er en følelse af, at der altid er noget bedre derude, som man risikerer ikke at være med til. Det skaber et behov for konstant at følge med i, hvad andre laver. De sociale medier såsom Facebook og Instagram gør det i dag muligt konstant at være i kontakt med andres gøren. Men det er også medier, som forstærker følelsen af, at alle andre lever bedre liv, idet folk fremstiller de ideale sider af livet. Det fremstiller hverdagen som bestående af sushi og cocktails samt konstant festligt samvær med andre.

Mange bliver afhængige af konstant at følge med i netværkets opdateringer af frygt for at misse en mulighed, et opslag, et like osv. Dermed risikerer man, at al tiden på de sociale medier i virkeligheden kommer til at tage tid væk fra det virkelige liv. Derudover oplever mange med FOMO en frygt for at træffe de forkerte beslutninger og at vælge oplevelser fra, der kunne vise sig at være spændende og berigende. Man risikerer at miste evnen til at være nærværende, da man skal deltage i alt. Undersøgelser viser, at FOMO kan medføre social isolation og tristhed.

 

Gode råd til at håndtere FOMO:

  1. Erkend at du lider af FOMO og at det styrer dit fokus og engagement.
  2. Erkend at det ikke er muligt at leve op til kravene om at deltage i alt, vide alt og altid være på. Uanset hvor mange kræfter og tid du bruger på at være på, vil der altid være noget, der kunne have været sjovere.
  3. Vær opmærksom på at det folk poster ikke nødvendigvis repræsenterer det normale. Det er ofte en idealiseret virkelighed. Det er helt normalt at hverdagen består af kedelige gentagelser som kun til tider brydes af mere spændende aktiviteter.
  4. Vær nærværende der hvor du er. Lad være med at lægge for mange planer på en dag for derefter at løbe fra aktivitet til aktivitet.
  5. Begræns dit brug af sociale medier. Beslut dig for kun at tjekke Facebook og mail få gange i løbet af en dag.

 

Mvh Kognitiv Terapi København

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply