Forholds-OCD og myten om den eneste ene

Forholds-OCD (R-OCD) og kognitiv terapi

Oplever du nogensinde, at du kan få tanken “er min kæreste den rigtige for mig”. Den tanke vil de fleste vist kunne genkende, uden at den egentlig spiller en vigtig rolle. Det er bare sådan en tanke, der kan opstå. Men for nogen bliver tanken vigtig, blot fordi den opstår. I sådanne tilfælde kan tanken udvikle sig til en tvangstanke.

Når jeg nævner OCD, tænker de fleste på overdreven håndvask eller overdreven tjekking af døre.
Men OCD er meget mere og kan komme i mange former.

OCDen består af tvangstanker og tvangshandlinger. Tvangstanker defineres som gentagende tanker, mentale billeder eller impulser, som man oplever som indtrængende, uønskede eller upassende. Tvangshandlinger er gentagende handlinger, som har til formål at fjerne ubehagelige tanker og følelser. Disse handlinger kan være mere eller mindre tydelige for andre idet de kan foregå som en ydre adfærd og som en indre mental adfærd.
Forholds-OCD beskriver ofte som en ”pure-O OCD”, altså en obsessiv OCD uden tvangshandlinger. Men dette er lidt misvisende, da tvangshandlingerne typisk er der, om end ikke så tydelige.

Almindelige tvangstanker for en som er ramt af forholds-OCD, er følgende:

– Er min partner den rigtige for mig?
– Har jeg de rigtige følelser for min partner?
– Var mine følelser mere genuine tidligere?
– Har jeg følelser for andre end min partner?
– Er jeg egentlig tiltrukket af min partner?

Disse tanker kan fylde mere eller mindre i perioder, og de bliver ofte udløst af ændringer i ens forhold. Det kan være at forholdet bliver mere alvorligt og man skal møde ens partners familie, man er blevet friet til, ved spørgsmål om graviditet, beslutning om at flytte sammen eller lignende. Det er ikke ualmindeligt, at tankerne kan kredse omkring disse temaer flere timer dagligt. Tankerne opleves som stressende, drænende, skamfulde og angstprovokerende.

De typiske tvangshandlinger knyttet til disse tvangstanker kan være:

Tjekkeadfærd:
– Have sex med partner for at tjekke, om følelserne er der
– Teste følelser for partner ved at flirte med andre

Mental tjekkeadfærd:
– Teste følelser fx ved at mærke efter, om man mærker det rigtige til enhver tid
– Sammenligne om følelserne er de rigtige nu i forhold til, hvordan de var tidligere i forholdet. Eller i forhold til tidligere forhold.
– Sammenligne om ens forhold er så godt som vennernes forhold er

Undgåelsesadfærd:
– Undgå at være alene med partner, for ikke at blive konfronteret med tvivlen
– Undgå at være alene med attraktive mennesker, for at undgå tvivlstanker.

Sikkerhedssøgen:
– Spørge meget ind til andres forhold og sammenholder det med det forhold, man selv er i
– Sikkerhedsspørger venner og familie om de mener, dine følelser og dit forhold er det rigtige for dig.

Som med alle former for OCD giver disse tvangshandlinger midlertidig ro, men problemet er, at det kun er midlertidigt. I det lange løb fører denne adfærd til, at disse tanker opleves som enormt vigtige og betydningsfulde, og derfor kommer tankerene endu hyppigere tilbage: ofte med antagelsen:
”jeg vil jo ikke være så meget i tvivl, hvis der ikke var noget om det”!

MEN KAN ALLE IKKE GENKENDE DETTE? Hvordan ved jeg, om jeg har OCD omkring mit forhold, eller om jeg reelt er i tvivl?!

Som med al form for OCD er det svært at opnå en klar garanti for, at tankerne ikke har ret. Kan vi være sikre på at døren er låst, når tvivlen melder sig eller at vandhanen selvfølgelig er slukket, når det føles, som om den er tændt. Eller som med bekymringer generelt: At der ikke sker terror på Nørreport station. Det er en manglende garanti, som vi må leve med.

Tvangstanker omkring forholdet har dog visse fællestræk, som skiller sig ud fra almindelig tvivlstanker om forholdet:
– De fleste med denne form for tvangstanker beskriver, at følelserne er i direkte modsætning, til hvad de egentlig føler for deres partner
– Tankerne vækker typisk frygt for, at de er rigtige
– Tankerne er forbundet med et stort ubehag
– De har det ofte i virkeligheden rigtig godt med deres parter, hvis det bare ikke var for disse tanker.

Løsningen på problemet er dog ikke at blive helt sikker på, at ens partner er den rigtige for altid, selvom dette ofte står højt på ønskelisten i terapien. At jeg siger: ”Jeg er helt sikker på, at hun/han er den helt rigtige for dig” har typisk den samme effekt som at tisse i bukserne for at holde varmen: effekten er god til en start, men giver lynhurtigt ubehag igen.

Kognitiv adfærdsterapi for OCD
I behandlingen kigger vi i stedet på, hvori problemet ligger: Er problemet at du reelt set er i tvivl pga problemer i forholdet, eller er problemet, at du tillægger tankerne en bestemt betydning og derfor forholder dig til tankerne på en bestemt måde? Behandling af OCDen tilsigter at give en psykologisk forståelse af problemet. Normalisere indholdet af disse tanker og følelser og kortlægge de uhensigtsmæssige adfærdsmønstre, som er med til at vedligeholde vigtigheden og angsten for disse tanker. Denne adfærden involverer som regel en undgåelse af visse tanker og situationer, tjekkeadfærd omkring følelser eller mentale sikkerhedsritualer.

Gennem adfærdseksperimenter bliver den ramte mere overbevist om, at undgåelse, sikkerhed og tjekke-adfærd kun er med til at vedligeholde problemet og får erfaringer med, at man godt kan have tanker og følelser om, at ens partner ikke er den rigtige, uden at det betyder, at de ikke er det. Når man forholder sig til tankerne, som det de er, netop bare tanker, og ikke som vigtige og betydningsfulde, bliver resultatet, at tankerne ikke optræder så ofte og ej heller med det samme ubehag. Og her kommer visheden.

Kontakt os gerne hvis du vil høre mere, og læs mere om OCD her: https://kognitivterapikbh.dk/ocd/

Med venlig hilsen

Kognitiv Terapi København

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply