Hvad gør du, hvis din GPS ikke fungerer, men får dig på afveje?

IMG_1469

Hvad gør du, hvis din følelsesmæssige GPS ikke fungerer, men får dig på afveje?

Sådan kan det opleves, når man har en depression. Den følelsesmæssige GPS er ude af spil. Den får dig på afveje. Den lokker dig ned af veje, som faktisk får dig til at komme længere væk fra at få det godt.

Vores følelsesmæssige GPS er normalt til for at hjælpe os. Når vi har det godt, kan vi mærke, hvornår vi er presset, stresset, skal passe på eller presse os lidt ekstra. Og vi har brug for GPS’en til at navigere. Når vi bliver ramt af en depression, er det som om, at denne GPS ikke længere virker. Vi vil ligge i sengen, vi gider ikke længere mødes med gode venner, lytte til musik eller komme ud. Har du nogen sinde oplevet, at du slet ikke orkede at tage afsted til en fest, eller til træning, men når du var der, var det skønt og du fik det bedre? Når vi kommer på afveje, mister vi denne mulighed.

Hvad skal man så gøre, når GPS’en ikke virker? Var du sømand, ville du gå efter stjerner og solhøjde. Det er mere krævende, men det fungerer! Når du er deprimeret, bør du derfor styre efter en anden plan og forskning viser, at denne fungerer:

  1. Skriv en liste over aktiviteter du havde lyst til, da du havde det godt.
  2. Planlæg hvornår du skal gøre det. Hvad kan komme i vejen? Hvad kan du så gøre?
  3. Udskyd de ting du bør gøre, men som kan vente, til du har det lidt bedre.
  4. Bevæg dig! Du skal ikke løbe et maraton, men hvis du kan gå en tur tre gange om ugen. er det en god start, og læg lidt til for hver uge.
  5. Sov regelmæssigt. Ikke for lidt, men heller ikke mere end 6-8 timer hver nat.
  6. Vær opmærksom på dine tanker. Grubler du meget over, hvorfor du har det så skidt? Hvorfor andre opfører sig, som de gør? Vær opmærksom på det, når disse tanker kører og hvad du prøver at komme frem til..
  7. Prøver du at finde svar? Bruger du lang tid på det? Kommer du nærmere svaret? Vær opmærksom på, at grublerierne ikke leder dig frem til et svar.
  8. Får du det skidt af grublerierne? Prøv at lade det ligge. Sæt istedet lidt tid af hver dag til at prøve at tænke tingene igennem, men brug ikke hele dagen på det.
  9. Kom du ikke ud og løbe? Giv dig selv plads til ikke at følge planen. Det er rigtig svært at følge planen hver dag, men prøv igen imorgen. Skru eventuelt ned for forventningerne.
  10. Skriv en positiv dagbog hver dag. Hvad har du oplevet idag, som var godt for dig? Hvem har ringet? Hvad har du gjort, som har været godt? Har du drukket en dejlig kop kaffe? Når man er ked af det, er det naturligt at tænke i retning af ting, som ikke fungerer og som går skidt. Hjælp dig selv til at tænke på de ting, som går godt.

Og herigennem opdaterer du din GPS. Held og lykke med det!

Husk, at det finnes rigtig god hjælp at hente. Kontakt os gerne for nærmere information.

Mvh Kognitiv Terapi København

kognitivterapikbh.dk