Råd til god søvn

Behandling af søvnproblemer del 2 af 3 Kognitiv Terapi København

GODE RÅD TIL GOD SØVN

Vi ønsker alle god søvn, men mange af os har svært ved at sove om natten og er meget plaget af det. Faktisk har 45.000 danskere problemer med at sove hver nat og tager sovepiller dagligt og over 200.000 tager sovepiller indimellem.

Dette til trods for at en ny dansk rapport viser, at terapi er lige så effektivt som piller, men uden medicinens bivirkninger, samt med langvarig effekt. Faktisk viser forskningsresultater, at over 80 % får bedre søvn og fungerer bedre om dagen efter struktureret ikke-medikamentel behandling (kognitiv adfærdsterapi for søvnløshed).

Læs del 1 af blogindlægget her:

Her følger en række råd til bedre at sikre den dejlige nattesøvn:

SØVNHYGIEJNE – gode råd til at sove godt:

  • Bliv opmærksom på dit søvnbehov. Hvornår er du opladet efter en nat? De fleste af os bliver trætte af at sove mindre end 6 timer og mere end 8 timer. Hvor mange timer har du brug for? Sov ikke mere end du har brug for.
  • Motioner regelmæssigt, men undgå motion 3 timer inden sengetid.
  • Dæmp lyset hvis du er vågen om natten.
  • Sørg for at blive eksponeret for dagslys mindst 30 minutter dagligt og helst i morgentimerne.
  • Undgå at indtage koffein efter klokken 17.
  • Alkohol om aftenen frarådes. Alkohol kan gøre det lettere at falde i søvn, men giver for de fleste en mere urolig nattesøvn.
  • Luft godt ud i hjemmet inden sengetid.
  • Se ikke på klokken hvis du vågner om natten.
  • Tag et varmt bad et par timer før sengetid.

 

SOV GODT!

Er det stadig svært at sove?

Læs del 3 af blogindlægget om søvnproblemer her:

Læs mere på vores hjemmeside om søvnproblemer her:

Kontakt os her, så vil vi hjælpe dig videre.

Mvh Kognitiv Terapi København

2 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply