Søvnproblemer

Søvnproblemer kan vise sig på forskellige måder. Nogle har svært ved at falde i søvn, mens andre plages af at vågne i løbet af natten uden at kunne falde i søvn igen. Fælles for søvnproblemerne er, at man føler sig magtesløs og udmattet.

Desuden vil gentagne nætter med søvnproblemer bidrage til en præstationsangst for at sove, og sengen kan derfor signalere vågenhed fremfor søvnighed.

Hjælp til at sove

Den foretrukne behandling af søvnløshed i Danmark i dag er medicinsk behandling, til trods for at forskning viser, at kognitiv adfærdsterapi bør være førstevalg ved langvarig søvnløshed. Ifølge en ny dansk rapport fra Vidensråd for Forebyggelse oplever mere end 80 procent af personerne med søvnløshed en bedring gennem struktureret behandling af problemet.

Råd til en god søvn

•    Ingen motion inden sengetid
•    Ingen alkohol inden sengetid
•    Udluftning af dit soveværelse
•    Ingen aktiverende aktiviteter i sengen såsom fjernsyn, telefon osv.
•    Ingen tunge måltider inden sengetid
•    Sov og stå op på samme tidspunkt hver dag
•    Aflys ikke morgendagens aktiviteter, selv om du ikke får sovet
•    Ingen middagslur i løbet af dagen
•    Begræns koffeinindtag efter kl. 19:00

Kognitiv terapi mod søvnproblemer

Mange oplever dog, at disse råd følges, men at udfordringerne varer ved. I behandlingen vil vi derfor arbejde med andre konkrete værktøjer for at sikre, at søvnen vender tilbage.

Vi vil opfordre dig til at føre en dagbog over, hvor meget du sover hver nat og ud fra dette iværksætte de nødvendige tiltag, som er relevante for dig. Disse tiltag involverer som regel en træning i bekymringshåndtering, hvor du lærer at forholde dig på en ny måde til dine bekymringer om søvn.

Natlig panikangst

Ved natlig panikangst, hvor man vågner midt om natten i panik eller på grund af tilbagevendende mareridt, anbefaler vi, at man bliver liggende i sengen og håndterer ubehaget, der hvor det opstår. I disse tilfælde vil vi i større grad arbejde med konkrete værktøjer til, hvordan du kan håndtere disse udfordringer og forsøge at vænne dig til de ubehagelige kropslige oplevelser.

Telefontider

Vil du tale med os?
Klik her for at se vores telefontider og telefonnummer.

Skriv til os