Eksamensangst og kognitiv terapi del 2 af 4

Eksamensangst og kognitiv terapi

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst.

 

Hvad skal du gøre op til eksamen:

Forbered dig!

Ikke kun til dine eksamener, men forbered dig på eksamenssituationen.

  1. Bekymringer er en stor del af eksamensangst. Læg mærke til de negative automatiske tanker eller dine ”triggertanker”: Hvad nu hvis jeg…. dumper.. går i sort… ikke kan besvare spørgsmålet.. jeg bliver gennemskuet i ikke at være dygtig nok til at læse på så højt niveau! Heldigvis kan vi alle lære at udskyde at besvare disse tanker og udskyde bekymringer til et bestemt tidspunkt på dagen, hvor du ”tager dig af” dine eksamenstanker. Kan du lade være med at engagere dig i bekymringerne til klokken 19?
  2. Skal du eksamineres i en opgave, hvor du skal begynde med et oplæg? Allier dig med en buddy, film dit oplæg, tag tid på det eller bed din buddy om en lille eksamenering. Alternativt snak højt til dig selv, når du holder oplægget alene og stå op, hvis du ved, at du skal stå oprejst til eksamen.
  3. Vær opmærksom på at færdigheden i at eksamineres og holde oplæg er som en muskel, som skal trænes. Det holder ikke at træne mavemusklerne på stranden 20. juni, ej heller kun at træne på eksamenssituationen under eksamen. Styrk din eksamensmuskler jævnligt ved at holde oplæg i timerne. Ræk hånden op og sig det du har på hjertet.

 

Dagen før eksamen

  1. Lad hjernen hvile og læs om muligt kun en halv dag – eventuelt kun dine noter.
  2. Husk din bekymringstid – det er naturligt, at tankerne presser sig mere på op til eksamen!
  3. Din krop vil nok være i alarmberedskab – husk det er naturligt, ikke farligt og helt forståeligt.
  4. Spis – også selv om du ikke synes, du orker.
  5. Gør noget hyggeligt! Gå i biografen, læs en god bog og forkæl dig selv.

 

På eksamensdagen

  1. Det vil være naturligt at vågne tidligt. Stå op i stedet for at ligge i sengen og bekymre dig. Løb en tur eller lav lidt praktisk.
  2. Har du alt det, du skal bruge til din eksamen?
  3. Spis din morgenmad – lav eventuelt en morgenmadsaftale med en ven.

Kontakt os gerne hvis du ønsker hjælp til denne proces eller hold ud en uge mere, hvor vi kommer med lidt praktiske råd og tricks til den mundtlige eksamen.

 

Held og lykke med eksamen.

Læs mere om eksamensangst her: http://www.kognitivterapikbh.dk/eksamensangst-og-kognitiv-terapi-del-1-af-4/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *