Eksamensangst og kognitiv terapi del 1 af 4

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst..

Eksamensangst kan komme til udtryk på mange måder og kan vise sig både under eksamen og op til. Det er en angst, der udløses af situationer, hvor man skal præstere noget, der vil blive dømt af andre. Man kan have en forventning om, at man ikke kan gøre det godt nok i forhold til egne eller andres forventninger. Her spiller det også en rolle, at man kan have meget høje krav til sig selv og dermed opleve en øget risiko for ikke at kunne leve op til det.

Tidligere negative oplevelser kan også spille en rolle i forhold til forventningen til, hvad man går ind til.

De negative forventninger udmønter sig i negative tanker og forestillinger om den givende situation. Man kan have et billede af sig selv i eksamenssituationen, hvor man ikke kan svare ordentligt eller på anden måde falder igennem.

Tankerne vil medføre ubehagelige følelser såsom angst, irritabilitet og muligvis også skam.

Rent fysisk reagerer kroppen med symptomer som hjertebanken, åndenød, svimmelhed, rødmen, sveden og rysten. Det kan også påvirke ens koncentration og hukommelse og nogen kan opleve, at klappen går ned. Disse symptomer kan blive så ubehagelige i sig selv, at man frygter deres tilstedeværelse, da man bliver bange for at fremstå forkert eller for, at det kan forhindre ens funktionsniveau. Man kan få så dårlige eksamensoplevelser, at ens forventninger bliver endnu mere negative for hver gang, det sker.

Det kan medføre, at man ændrer sin adfærd i forsøget på at undgå angsten. Nogen vil foreksempel overforberede sig i håbet om bedre at kunne klare sig og andre vil reagere med undgåelse, så vidt dette er muligt. Adfærd der igen kan være med til at forværre situationen. Derfor er det vigtigt at få gjort noget ved sin angst hurtigst muligt.

 

Hvad kan du selv gøre

Hos Psykologerne Dam & Westerheim – Kognitiv & Metakognitiv Terapi har vi hjulpet mange med deres eksamensangst ved hjælp af kognitiv terapi. Det er en terapiform, hvor vi arbejder meget konkret med din angst ved hjælp af forskellige redskaber. Med disse får du muligheden for en bedre eksamensoplevelse og dermed igangsætte en positiv spiral.

 

Men der er også mulighed for, at du selv kan gøre noget:

  • Vær opmærksom på hvad det er, du er bange for. Er det frygten for ikke at kunne svare ordentligt eller er det mere frygten for selve angsten. Stil dig selv spørgsmålet om disse tanker er reelle. Kunne man forestille sig, at der var andre måder at se tingene på?
  • Sørg for at kroppen er i balance. Få sovet og spist ordentligt. Og sørg for pauser undervejs i eksamenslæsningen. Specielt i dagen op til eksamen.
  • Øv en rolig vejrtrækning, som du kan bruge under selve eksamen og i alle andre situtaioner, hvor angsten melder sig. Det hjælper din krop til at slappe af og dermed mindske den fysiske reaktion.
  • Brug afledning når du får katastrofetanker. Vend din opmærksomhed mod noget andet. Fokuser på hvad du vil sige istedet for på, hvordan din krop reagerer.

 

Kontakt os gerne hvis du ønsker hjælp til denne proces eller hold ud i de næste uger, hvor vi vil komme med konkrete tips og tricks til at håndtere eksamensangst op til eksamen, til skriftlig eksamen og til mundtlig eksamen.

 

Held og lykke med eksamen.

Læs mere her:

Eksamensangst og kognitiv terapi del 2 af 4

Eksamensangst og kognitiv terapi del 3 af 4

Eksamensangst og kognitiv terapi del 4/4

 

Måske vil du også være interesseret i:

Kontakt os

Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål til behandling. Vi besvarer alle henvendelser inden en hverdag.
Del denne post: