Metakognitiv terapi og angst

 

Vores psykolog Silje Westerheim har skrevet efterord om metakognitiv terapi og angst i den norske forfatter Paal-André Grinderuds 10ende bog “Frykt reiser sakte”. Paal-André har kæmpet for børn og unges rettigheder et helt liv, og han har selv fået god hjælp af metakognitiv terapi. Han ønsker derfor at sprede information om effekten af metakognitiv terapi. Artiklen er fra boglanceringen i weekenden. Bogen udkommer på dansk næste år

BDD-foredrag i samarbejde med angstforeningen i Kognitiv Terapi København

Foredrag om Body Dysmorphic Disorder (BDD)*
Angstforeningen sætter i samarbejde med psykologerne Maja Dam
og Silje Westerheim fra Kognitiv Terapi i København fokus på Body Dysmorphic Disorder.

Mød også Nina og Ann-Charlott, der har oplevet BDD på egen krop, og som svarer på spørgsmål.

* BDD er karakteriseret ved en overdreven optagethed af en indbildt, evt. reel, men minimal defekt i patientens udseende og medfører betydeligt ubehag.

Læs mere om BDD

Arrangør:  Angstforeningen i samarbejde med Kognitiv Terapi København
Tid:  Mandag den 11. september 2017, kl. 17 – 19
Sted:  Kognitiv Terapi København, Valkendorfsgade 30, 2. sal, 1151 København K
Entre:  Gratis
Tilmelding:  grupper@angstforeningen.dk efter først-til-mølle-princippet

Metakognitiv terapi og depression

Har du haft disse tanker den seneste tid?:

  • Jeg er uduelig
  • Jeg er en forfærdelig mor!
  • De kan ikke lide mig på arbejde
  • Puh, hvordan skal jeg komme mig igennem dagen?
  • Jeg orker ikke tage på arbejde
  • Hvorfor er jeg så trist?

 

Det har jeg også! Depression er ikke, at man får negative tanker – dem har vi alle sammen. Men hvad gør du med dine tanker, når disse kommer?

 

Mange har antagelser om, at disse tanker skal:

  • Tænkes igennem for at blive løst
  • Tænkes igennem for at opnå forståelse
  • Tænkes i pessimistisk lys for ikke at blive skuffet
  • Tænkes igennem for at man skal kunne få det bedre
  • Tænke på årsagen til tristheden for at hindre at det kommer igen

 

I en depression er den grublende tankestil central. Denne tankestil er en gentagende tænkning om depressionssymptomerne. Mulige årsager for, betydning af og konsekvenser ved de depressive symptomer. Mange tænker i timevis over de triste tanker – som ofte opleves cirkulære og drænende.

 

I stedet for at løse problemerne, få forståelse, undgå skuffelse og få det bedre fører tankerne ofte til negative tanker om tænkningen:

  • Jeg kan ikke kontrollere tankerne!
  • Jeg kan ikke stoppe grublerierne
  • Jeg mister kontroll over mine tanker – jeg har en hjernesygdom

 

Mange reducerer så aktivitetsniveauet – og giver sig til at løse problemerne ved yderligere tænkning, social isolation og øget søvn – hvilket medfører yderligere triggertanker og yderligere problemløsning gennem mere tænkning.

 

Heldigvis kan vi lære at lade være. Mange af vores klienter oplever faktisk en lettelse i, at de godt ”må” lade tankerne være, når de bliver introduceret til ideen om at prøve at udskyde grublerierne til et senere tidspunkt. Gennem træning i ”detached mindfulness” –  en måde hvorpå man lægger mærke til triggertankerne uden at engagere sig i dem – kan vi opdage, at vi kan tænke mindre.

 

Klassisk kognitiv terapi er stadig behandlingsformen, som har størst evidens for behandling af depression. Her udfordres de negative tanker. Man går ind i tankeindholdet og prøver at ændre tankerne.

I metakognitiv terapi vil vi derimod gå efter at reducere den negative tankeproces og tage kontrol over processen. I stedet for at tænke andre tanker, lærer man at tænke mindre.

 

Et nyere studie fra Norge viser, at efter 10 uger med MCT var 80 % af klienterne fri for depression mod 5 % i kontrolgruppen.Og en nyt dansk studie, snart klar til at blive publiceret, viser de samme resultater. Det er fantastiske tal og gode nyheder for 20 % af befolkningen, som vil blive ramt af en depression i løbet af livet.

 

Vi tilbyder, som nogen af de få behandlere i Danmark, MCT-behandling med godkendelse fra Adrian Wells, ophavsmanden bag MCT. Vi bliver desuden superviseret af skandinaviens fremmeste eksperter.

Kontakt os gerne for at høre mere.

I weekendavisen idag: Body Dysmorphic Disorder (BDD) og Kognitiv Terapi København

I weekendavisen i dag har vores psykolog Silje Westerheim udtalt sig sammen med psykiater Magnus Sjögren om body dysmorphic disorder. Magnus Sjögren understreger vigtigheden i at sprede information om BDD, og især råbe plastikkirurgerne op, fordi en stor del af deres klienter muligvis lider af lidelsen. Disse klienter risikerer at blive fejlbehandlet, da den primære forstyrrelse ikke er udseende, men noget psykopatologisk. Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 4/4

Eksamensangst og kognitiv terapi: tips til din skriftlige eksamen

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst.

Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 3 af 4

Eksamensangst og kognitiv terapi

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst.

 

Her følger lidt tips og tricks til din mundtlige eksamen:

Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 2 af 4

Eksamensangst og kognitiv terapi

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst.

Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 1 af 4

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst..

Read more

Psykolog råd

Udsættelsen frister – “Jeg gør det imorgen”. Få den kognitive psykologs råd til at undgå overspringshandlinger.

Du har haft lang tid til opgaven. Du havde lovet dig selv, at nu skulle du i gang til tiden. Nu er du igen vågen om natten og arbejder i sidste øjeblik på opgaven. Stress bliver drivstof til at hjælpe dig igennem – og ugerne optil med bekymringer og stress glemmes i glæden af at se, at siderne bliver fyldt og opgaven bliver løst. Selvom du havde lovet dig selv, at denne gang skulle det blive anderledes.

Read more

Få en god søvn

Behandling af søvnproblemer del 3 af 3

GODE RÅD TIL GOD SØVN

Vi ønsker alle god søvn, men mange af os har svært ved at sove om natten og er meget plaget af det. Faktisk har 45.000 danskere problemer med at sove hver nat og tager sovepiller dagligt og over 200.000 tager sovepiller indimellem. Dette til trods for at en ny dansk rapport viser, at terapi er lige så effektivt som piller, men uden medicinens bivirkninger, samt med langvarig effekt. Faktisk viser forskningsresultater, at over 80 % får bedre søvn og fungerer bedre om dagen efter struktureret ikke-medikamentel behandling (kognitiv adfærdsterapi for søvnløshed).

Read more