Den kognitive psykologs råd til at få et dejligt efterår

 

Efterår

Regntunge morgener, cykelture i modvind og aftentimer hvor solen pludselig når at gå ned, inden opvasken er taget. Efteråret er her definitivt. Hvis man dvæler lidt ved selve ordet “efterår”, så lyder det næsten som en parentes. Ikke som det optimistiske forår, den solfyldte sommer eller den gnitrende kolde vinter. Efterår er bare det, der kommer efter sommer og før vinter.

Read more

OCD – Den ulidelige tvangstanke.

OCD – Den ulidelige tvangstanke

 

OCD er en svær lidelse, som for nogen kan virke uforståelig. Det kan virke ubegribeligt, hvorfor nogen kan bruge så mange timer på nytteløse ritualer på grund af tanker, som så tydeligt er overdrevne og urealistiske.

Men måske er det ikke så uforståeligt. Måske er det endda noget, vi alle kan genkende i mindre form. Har du foreksempel magiske tanker? Kan dine tanker påvirke hændelser ude i verden? Nej siger du? Nej siger jeg. Så lad os prøve et lille tankeeksperiment.

Read more

Meta kognitiv terapi og angst

Meta kognitiv terapi og angst

 

Vores psykolog Silje Westerheim har skrevet efterord om metakognitiv terapi og angst i den norske forfatter Paal-André Grinderuds 10ende bog “Frykt reiser sakte”. Paal-André har kæmpet for børn og unges rettigheder et helt liv, og han har selv fået god hjælp af metakognitiv terapi. Han ønsker derfor at sprede information om effekten af metakognitiv terapi. Artiklen er fra boglanceringen i weekenden. Bogen udkommer på dansk næste år

Read more

BDD-foredrag i samarbejde med angstforeningen i Kognitiv Terapi København

Foredrag om Body Dysmorphic Disorder (BDD)*

Angstforeningen sætter i samarbejde med psykologerne Maja Dam
og Silje Westerheim fra Kognitiv Terapi i København fokus på Body Dysmorphic Disorder.

Read more

Metakognitiv terapi og depression

Meta Kognitiv Terapi og depression

 

Har du haft disse tanker den seneste tid?:

  • Jeg er uduelig
  • Jeg er en forfærdelig mor!
  • De kan ikke lide mig på arbejde
  • Puh, hvordan skal jeg komme mig igennem dagen?
  • Jeg orker ikke tage på arbejde
  • Hvorfor er jeg så trist?

Read more

I weekendavisen idag: Body Dysmorphic Disorder (BDD) og Kognitiv Terapi København

I weekendavisen i dag har vores psykolog Silje Westerheim udtalt sig sammen med psykiater Magnus Sjögren om body dysmorphic disorder. Magnus Sjögren understreger vigtigheden i at sprede information om BDD, og især råbe plastikkirurgerne op, fordi en stor del af deres klienter muligvis lider af lidelsen. Disse klienter risikerer at blive fejlbehandlet, da den primære forstyrrelse ikke er udseende, men noget psykopatologisk. Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 4/4

Eksamensangst og kognitiv terapi: tips til din skriftlige eksamen

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst.

Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 3 af 4

Eksamensangst og kognitiv terapi

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst.

 

Her følger lidt tips og tricks til din mundtlige eksamen:

Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 2 af 4

Eksamensangst og kognitiv terapi

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst.

Read more

Eksamensangst og kognitiv terapi del 1 af 4

For de studerende nærmer eksamenstiden sig. En tid der for mange er forbundet med en vis nervøsitet. Dette er helt naturligt og kan også være en fordel, da det skærper sanserne og gør dig i stand til bedre at kunne præstere. Men for nogen bliver denne nervøsitet så stor, at det bliver til en egentlig eksamensangst..

Read more